BUSREIS NAAR ROTTERDAM DINSDAG 21 MEI

Locatie:

Trompenburg, Dak van de Hofbogen en Dakakker

Rotterdam

Op dinsdag 21 mei staat weer een busreis gepland. Deze keer naar Rotterdam. We bezoeken voor de middag het Arboretum Trompenburg en na de lunch gaan we naar De Dakakker. Op beide plaatsen wordt een rondleiding verzorgd. Het dagprogramma met de tijden bij benadering:
Om 9.00 uur vertrek vanaf Stappegoor, aankomst Rotterdam 10.15 uur. Daarna koffie met gebak.
We beginnen met een rondleiding in groepen van 12 personen. U kunt ook op eigen gelegenheid rondlopen en rondneuzen natuurlijk. Belangstelling voor de rondleiding wel bij aanmelding doorgeven!
Rond 13.00 uur lunch in restaurant Trompenburg. Dieetwensen bij aanmelding doorgeven.
Rond 14.00 vertrek naar De Dakakker. Rondleiding (45 minuten) in twee groepen.
Voor zover bekend kunt u hier niet zelfstandig rondlopen. Er kan maar één groep tegelijk ontvangen en rondgeleid worden. De andere groep kan dan een bezoek brengen aan het in de nabijheid gelegen dak van de Hofbogen. Informatie hierover krijgt u in de bus. Rond 17.30 uur (of misschien iets eerder) vertrekken we weer naar Tilburg.

Kosten:
Wij vragen een eigen bijdrage van onze leden van € 28,00 p.p.
Komt u met een introducé dan betaalt u beiden € 28,00. Niet-leden en meer dan een introducé betalen € 65,00.
Inschrijven tot en met 30 april
kan vanaf nu bij Ton van den Boom, per mail ajmvdboom(at)home.nl of via telefoonnummer 013 455 38 91. Er kunnen maximaal 50 personen mee. Let op: vol is vol. De aanmelding wordt definitief als de betaling van het vereiste bedrag binnen is. Betaling op rekeningnummer NL52 RABO 0151 2047 56 ter attentie van ‘KMTP Tilburg’ onder vermelding van ‘busreis 21 mei’. Als er meer dan 50 aanmeldingen zijn, geldt de volgorde van betaling. We zullen werken met een wachtlijst bij over-inschrijving. Als er dan iemand af valt, is de eerstvolgende op de wachtlijst aan de beurt.  Belangrijk: Trompenburg is gratis te bezoeken met een geldige Museumjaarkaart. Als u die bezit, wilt u dat dan ook meteen even doorgeven bij aanmelding. En dan natuurlijk die kaart ook meebrengen op 21 mei.

Meer info:

Arboretum Trompenburg
Trompenburg Tuinen & Arboretum is een prachtige botanische tuin met een grote collectie bomen, struiken, vaste planten, bloembollen en knollen. De tuin ligt aan de rand van centrum Rotterdam in de wijk Kralingen en is met maar liefst 8 hectare oppervlakte een ware ontdekking voor rustzoekers en groenliefhebbers vanuit binnen en buiten de stad. De tuin is enorm divers; je vindt er traditionele tuinen in Engelse stijl maar ook een modern voedselbos in ontwikkeling en een fotogenieke woestijnkas. Trompenburg is van grote waarde op het gebied van biodiversiteit en natuurhistorie. Het Arboretum is sinds enkele jaren een geregistreerd museum. Trompenburg kent een rijke historie. De eerste aanleg van deze historische buitenplaats vond circa 200 jaar geleden plaats toen het nog moerasgrond was. Eerst in privébezit, maar sinds 1958 als Stichting om het voortbestaan te garanderen.

De Dakakker
De rondleiding duurt ongeveer drie kwartier. Na die tijd is er ook de mogelijkheid om vragen te stellen, rond te lopen en foto’s te nemen. De gids vertelt alles over de historie, aanleg, ontwerp, afzet van producten aan restaurants, onderhoud met vrijwilligers, bijen, wormen, kippen, educatieprogramma voor kinderen, assortiment van 'biologische' producten, eetbare bloemen, een innovatie als 'Slimdak 010' (een systeem dat in contact staat met Buienradar en water kan vasthouden en weg laten vloeien), internationale samenwerking en andere zaken waar uw interesse naar uit gaat. Het dak van de Hofbogen is met een lengte van 1,9 kilometer het langste dak van Nederland. Het eerste stuk van het lange dak, gelegen op het dak van Station Hofplein, is ontworpen als publiek park. Het Luchtpark is voor iedereen dagelijks toegankelijk. Via de Luchtsingel en de ingang aan de Heer Bokelweg kunnen buurtbewoners, Rotterdammers en toeristen het Luchtpark Hofbogen op. Bezoekers kunnen in het gras loungen, picknicken, op één van de kunstschapen zitten, of wandelen in de tuin met de fruitbomen en -struiken, heemvegetatie en moestuinbedden. Dit alles onder het genot van een magnifiek stedelijk uitzicht.