FRUIT VERWERKEN UIT JE EIGEN TUIN 22 AUGUSTUS

Wijkcentrum Jeruzalem
Caspar Houbenstraat 10

Route

“Bijna iedereen heeft wel eens jam gemaakt of zelfgemaakte jam gegeten. Dat is op zich niet zó bijzonder, maar zelfgemaakte jam is wel erg lekker. Het is leuk om met een beetje moeite heel lang van je oogst te kunnen genieten.

In deze lezing praten we met elkaar over interessante en handige zaken rondom het conserveren van fruit en het maken van heerlijke jam en gelei. We gaan ook een stukje terug in de tijd, want jam is al een heel oud product. Speciaal voor de Groei & Bloeiers kijken we naar een keuze uit de vele fruitrassen die een plaats in de tuin verdienen om straks voor een mooie opbrengst te zorgen.

Natuurlijk zijn er ook recepten. Vers zomerfruit kun je per soort verwerken maar er zijn heel veel combinaties mogelijk. Vaak zijn die heel verassend van smaak, bijvoorbeeld stoofpeertjesjam met sinaasappel en rode wijn. Met kruiden en specerijen kun je jams en geleien iets extra’s geven. Jam of gelei hoeft niet persé zoet te zijn. En soms is een beetje alcohol net dat wat je product nodig heeft. Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor het maken van sappen en siropen. In de pauze van de lezing is er een kleine proeverij van een aantal jams, die ik dit seizoen heb gemaakt”, aldus Marie-José Meertens .

Meer info:

Marie José Meertens komt de lezing verzorgen. Ze is nu met pensioen, maar in haar ‘tweede carrière’, zoals dat heet, was ze adviseur natuurlijk tuinieren bij Stichting De Kleine Aarde in Boxtel. Regelmatig geeft ze lezingen en cursussen aan verschillende groene organisaties en verricht ze keuringen voor het Algemeen Verbond Voor Hobbytuinders in Nederland (AVVN) in het kader van het Nationaal Keurmerk Natuurlijk Tuinieren.

Haar tuin in het buitengebied van een klein Brabants dorp is ruim 5000 m² groot. Een deel is bestemd voor het kweken van groente en fruit. In deze tuin probeert ze de echte natuur van het er achter gelegen gebied dichterbij te halen.

Datum en tijd: donderdag 22 augustus, aanvang lezing 19.30 uur tot ongeveer 21.30. De zaal gaat open om 19.00 uur

Kosten: leden (max. 2 pers.) gratis, niet leden € 5,-. Dit is inclusief koffie/thee bij aanvang en in de pauze. Parkeren in de wijk is gratis.

Aanmelden: graag vóór 10 augustus bij Thérèse Sparidaens, tsparidaens(at)ziggo.nl