Tilburg

LEZING OVER DE MOESTUIN DOOR WESSEL VAN SCHAGEN OP 20 MAART

Het was een interessante avond waarin veel werd gelachen om de humor waarmee Wessel zijn verhaal over de moestuin vertelde. Er kwamen in totaal 33 belangstellenden naar de Schalm en het was ontzettend leuk om ook een aantal nieuwe gezichten te zien. Onder die nieuwe gezichten waren leden van de vereniging die nog nooit aan een activiteit hadden deelgenomen maar ook mensen ‘van buiten’ met een moestuin/volkstuin. Uit de reacties was op te maken dat het onderwerp zeer werd gewaardeerd: een keer wat anders dan informatie over tuininrichting, bloemen en planten.
Nu doet de term moestuin geen eer aan de inrichting van de moderne moestuin of volkstuin. Naast groenten worden er tegenwoordig ook bloemen (de pluktuin) en fruit geteeld en is het meer een mix.
Wessel had zijn verhaal ook hierop aangepast en alle drie de elementen kwamen uitgebreid aan bod. We werden overladen met tips en handige weetjes over onkruid, zaaien, bemesten, wisselteelt, groenten soorten, warmtebehandeling, de do’s en don’ts wat betreft sproeien, nuttige en niet-nuttige insecten, het snoeien van fruitstruiken en welke bloemen geschikt zijn voor de pluktuin.
Dat hij veel ervaring had was duidelijk, maar wat wil je met een volkstuin van 400 m2! Het voert te ver om alle tips hier neer te zetten maar enkele interessante weetjes zijn:

• Als je aan een moestuin wilt beginnen, begin dan klein. Het is altijd meer werk dan je van tevoren in kunt schatten;
  • Je hoeft geen dure zaai/stekgrond te kopen. Een mengsel van 50% potgrond en 50% scherp zand werkt prima als zaaigrond;
  • Wanneer je buiten zaait bevochtig je de grond een dag van tevoren;
  • De arme zandgronden hier hebben elk jaar compost of mest nodig, dit houdt de grond luchtig en vochtig;
  • Wisselteelt pas je toe om ziektes die bij de verschillende gewassen voorkomen te bestrijden;
  • Om het doorschieten van uien te voorkomen leg je de pootuitjes een paar weken op een warme plek in huis voordat je ze uit plant;
  • Maak tussen de gewassen voren waarin je water giet met de gieter en sproei zo min mogelijk op de planten zelf (zeker bij aardbeien).
  • Knoflook helpt om de slakken bij de aardbeien weg te houden.

Al met al was het een geslaagde avond waarin veel vragen werden gesteld aan de ‘expert’ , in de zaal ook onderling tips werden uitgewisseld en we met veel informatie weer naar huis gingen. Thérèse Sparidaens

WORKSHOP BLOEMSCHIKKEN OP 6 MAART

Van de werkstukken die gemaakt zijn tijdens de workshop kreeg je echt het voorjaarsgevoel.
Uitgangspunt was een stoere basis met een open bolvorm. Blauwe druifjes, tulpen, Craspedia en vele bij-materialen vormden mooie contrasten in deze vrolijke schikking.
Yvonne Zwinkels verzorgde de workshop en had voor alle materialen gezorgd. Het bloemstuk werd stapsgewijs opgebouwd. Telkens kreeg je een ander plantaardig materiaal aangereikt zodat iedereen het op eigen tempo kon verwerken. Diane Verbrugh

FRUITHOUT SNOEIEN IN OISTERWIJK OP 13 JANUARI, LEERZAAM EN GEZELLIG!

Op deze frisse, maar droge zaterdag was er weer volop belangstelling voor de workshops ‘Fruithout snoeien’ van gepassioneerd bomenkenner Wim van de Sande. Zowel de ochtend- als de middaggroep was volgeboekt! Zoals je hierboven op de foto’s kunt zien, werden de bomen eerst heel goed bestudeerd, om tot een plan van aanpak te komen. Het snoeien van fruitbomen is eigenlijk helemaal niet nodig voor de boom. Een wild appelboompje draagt immers ook veel vrucht, maar wel héle kleintjes. De fruitbomen waar we het hier over hebben zijn geënte exemplaren en worden gesnoeid omdat we voldoende mooi fruit willen oogsten.
Werkwijze:
Wat wil je bereiken met snoei? Welke vorm wil je uiteindelijk bereiken? Bepaal eerst wát gesnoeid mag worden en denk van groot naar klein. Bij de jonge boompjes legde Wim uit welke takken als gesteltakken gaan fungeren. Dat gaat de latere vorm van de boom bepalen. Voldoende licht en lucht in de kruin is van belang voor een goede opbrengst. Uit de oude fruitbomen werden een paar dikke takken weggezaagd.

Interessante weetjes snoeicursus

• Vijgen verdragen heel goed snoei. Je kunt ze bijvoorbeeld leiden, knotten en als meerstammige struik laten groeien. Er zijn verschillende soorten (groot en klein), dus let daar op bij aanschaf.
  • Ribes (zoals rode en kruisbes) verdraagt goed snoei. Is de struik tot een wilde warboel uitgegroeid, dan is dat met verjongingsnoei op te lossen. Wim legde ons uit hoe je fasegewijs drie gesteltakken verticaal kunt leiden aan een paal. Door de bessenstruik als pilaartje op te kweken, neemt de plant minder ruimte in én is het plukken van vooral de stekelige kruisbessen een leuker klusje!
  • Cydonia (kweepeer) is een moeilijke boom qua snoei. Wim raadt aan om deze verschillende keren per jaar een beetje te snoeien.
  • Groeien er na jaren nog steeds geen vruchten aan je fruitboom? Dan kan het zijn dat het gaat om een uitgroeisel van de wilde onderstam.
  • Het binnenste deel van een tak of stam van bomen en heesters is dood; het leven zit in de hout- en bastvaten, dus aan de buitenkant.
  • Snoei nooit door de takkraag (afgrendelingszone).
  • Omdat je een fruitboom slechts één keer in zijn bomenleven rigoureus mag snoeien, is het belangrijk om bij achterstallig onderhoud de snoei fasegewijs en verspreid over meerdere jaren uit te voeren. Én je plan vast te houden.

Kortom; snoeien met beleid is nog best ingewikkeld en in de praktijk het beste te leren.    Arianne Verhoeve